نحوه محاسبه بیمه آتش سوزی به چه صورت است؟

آتش سوزی یکی از حوادث بسیار ناگوار است که متاسفانه سالانه جان بسیاری از هموطنان ما را می گیرد. با این وجود که تیم آتش نشانی با تجهیزات آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی تلاش خود را به کار می گیرند تا در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور پیدا کنند، اما در این فاصله ممکن است حریق خسارات جانی و مالی زیادی به افراد وارد کند. هر چه شدت حریق بیشتر باشد، قطعا خسارات وارده نیز بیشتر خواهد بود. در چنین مواقعی است که می توانیم به اهمیت داشتن بیمه آتش سوزی پی ببریم. در این مطلب در خصوص نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی و شرایط استفاده از آن بیشتر صحبت می کنیم.
همه چیز درباره بیمه آتش سوزی
بیمه آتش سوزی یک قرارداد دوطرفه میان شرکت بیمه و بیمه گذار است که در آن بیمه گذار با پرداخت مبلغ مشخصی به صورت ماهیانه یا سالیانه، در صورت بروز حریق و متحمل شدکن هر نوع خسارتی، هزینه خسارت های وارد شده را از بیمه دریافت می کند. همانطور که مطلع هستید، بیمه ها به طور کل می توانند حوادث مختلفی را پوشش دهند.
بسته به اینکه شرکت های بیمه چه نوع خدماتی را برای بیمه آتش سوزی خود در نظر گرفته اند، شما باید هزینه متفاوتی را به عنوان حق بیمه به آن ها پرداخت کنید. از انواع بیمه آتش سوزی می توانیم به دو نوع بیمه اصلی و بیمه اضافی (الحاقی) اشاره کنیم. بیمه اصلی مربوط به خساراتی است که از خطرات اصلی آتش سوزی به بار می آیند. مثل آتش سوزی، انفجار و صاعقه. بیمه اضافی نیز شامل مواردی همچون؛ ترکیدگی لوله ها، نشت گاز، زلزله، آتش فشان، خودسوزی، سیل، طوفان، سقوط هواپیما و… می شود.
با بیمه آتش سوزی می توان به راحتی ساختمان های مسکونی و لوازم خانه، ساختمان های تجاری و تجهیزات آنها، کارخانجات و تجهیزات کارخانه، واحدهای صنعتی، واحدهای آموزشی، واحدهای تفریحی و… را تحت پوشش درآورد. بنابراین برای استفاده از خدمات بیمه آتش سوزی محدودیت خاصی وجود ندارد. مهم این است که برای عضویت در شرکت بیمه، حتما به اعتبار مجموعه موردنظر اطمینان کامل داشته باشید.
نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی
اگر شما به عنوان متقاضی دریافت بیمه آتش سوزی، سوالات زیادی را در ذهن می پرورانید، نگران نباشید. ما اینجا هستیم تا شما را با جزئیات دقیق این بیمه و نحوه محاسبه هزینه آن آشنا کنیم. عوامل زیادی را می توان نام برد که نقش زیادی در نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی دارند. در ادامه با مهم ترین این موارد آشنا می شویم:
- میزان سرمایه شما که قصد دارید برای آن اقدام به دریافت بیمه آتش سوزی کنید. به عنوان مثال؛ اگر تصمیم به تخصیص بیمه آتش سوزی برای ساختمان محل سکونتتان دارید، باید ارزش و سن ساختمان را مد نظر داشته باشید. چرا که شرکت های بیمه قطعا برای پرداخت حق بیمه از سوی شما به این فاکتورها توجه زیادی دارند. این موضوع نیز برای هر شخص بیمه گذاری می تواند متفاوت باشد. چرا که ارزش دارایی هر فردی نیز متفاوت است. علاوه بر این، موارد دیگری همچون ارزش لوازم و اثاثیه خانه، قیمت هر متر مربع از سازه، تعداد طبقات ساختمان، نوع سازه و…. نیز در محاسبه حق بیمه تاثیرگذارند.
- میزان ریسک آتش سوزی
- سیستم برق کشی محل موردنظر
- جنس مصالح به کار رفته در ساخت سازه
- امتیازات و تخفیفات بیمه
- شرایط خاص هر بیمه که برای هر شرکتی ممکن است تفاوت هایی داشته باشد.
- تعداد پوشش های بیمه الحاقی یا اضافی که شما به عنوان بیمه گذار درخواست می کنید و…
یکی از استثنائاتی که به آن اشاره نکردیم، در خصوص بازه زمانی بیمه آتش سوزی است. شما با شرکت بیمه یک قرارداد چند ساله می بندید. ممکن است این قرارداد یک ساله یا بیشتر باشد. در این بین، افرادی هستند که در اواسط راه از ادامه پرداخت حق بیمه انصراف داده و تمایل دارند قرارداد خود را فسخ کنند. در این شرایط نحوه پرداخت و محاسبه حق بیمه به صورت روزشمار خواهد بود.
بیمه آتش سوزی چه اموالی را تحت پوشش قرار نمی دهد؟
معمولا زمانی که برای ثبت نام بیمه آتش سوزی به شرکت های بیمه مراجعه می کنید، اطلاعات دقیقی در خصوص شرایط بیمه به شما ارائه می شود و کارشناسان بیمه تمامی توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می دهند. اما برای اینکه کمی نسبت به شرایط بیمه آتش سوزی شناخت داشته باشید، در این بخش قصد داریم آن دسته از اموالی را که تحت پوشش این نوع بیمه قرار نمی گیرند، به صورت یک لیست به شما عزیزان ارائه کنیم:
- طلا و تمامی سکه هایی که زیر نظر بانک مرکزی ساخته می شوند
- پول
- فلزات ارزشمند و گرانبها
- سنگ های قیمتی، جواهرات و مروارید
- اموال مستهلک
- اموالی که بر اثر جنگ دچار آتش سوزی شده اند
- آثار فاخر هنری
- هر نوع سند یا نسخه خطی
- هر نوع اوراق بهادار اعم از اوراق مشارکت، مشتقات و…
- هزینه های مربوط به بازسازی و جمع آوری اطلاعات
علاوه بر تمامی این موارد، یکی دیگر از نکاتی که باید حتما بدانید این است که هیچ شرکت بیمه ای، برای خساراتی که از آتش سوزی عمدی به وجود آمده اند، خدمات ارائه نمی کند.
برای سفارش تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:
۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲ ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸
۰۲۱-۹۱۰۱۷۹۵۳ ۰۲۱-۹۱۰۱۷۹۵۲
۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴ ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴
ایمیل: info@arsinfire.ir
مزایای بیمه آتش سوزی
همانطور که اشاره کردیم، بیمه آتش سوزی طیف وسیع و گسترده ای را شامل می شود و تمامی بیمه گزاران با پرداخت مبالغ نه چندان زیاد می توانند از خدمات ارزشمند این بیمه بهره مند شوند. چند مورد از مهم ترین مزایای بیمه آتش سوزی به شرح زیر هستند:
- شاید خسارت های وارد شده از آتش سوزی بسیار زیاد و ناراحت کننده باشد. اما با قرار گرفتن تحت پوشش بیمه آتش سوزی می توان بخش زیادی از این خسارات را جبران کرد و مجددا به زندگی برگشت.
- این بیمه برای منازل مسکونی، یک سری پوشش های اضافی در نظر گرفته است که به کمک آن می توان بسیاری از خسارات و آسیب های وارد شده به ملک موردنظر را جبران کرد.
- این بیمه هزینه مربوط به تعویض وسایل الکتریکی همچون لپتاپ و رایانه، تلویزیون، کولر و… را نیز پوشش می دهد.
- از مزایای این بیمه برای دفاتر تجاری و اداری نیز می توان به پرداخت هزینه مربوط به سهام آسیب دیده اشاره کرد.
- قوانین شرکت های بیمه با الزامات قانونی کاملا تطابق دارند.
تأثیر تجهیزات ایمنی بر محاسبه بیمه آتشسوزی
یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه بیمه آتشسوزی، میزان ایمنی محل و تجهیزاتی است که برای پیشگیری یا مقابله با حوادث در نظر گرفته شدهاند. بهطور مثال، وجود علائم حریق در مراکز خرید و پاساژها به همراه سیستمهای اعلام و اطفای حریق، میتواند ریسک حادثه را بهشدت کاهش دهد. این تجهیزات نهتنها ایمنی افراد حاضر در محل را تضمین میکنند، بلکه در ارزیابی ریسک توسط شرکتهای بیمه نیز نقش بسزایی دارند.
مکانهایی که به این موارد توجه ویژهای دارند، معمولاً از تخفیفهای بیشتری در حق بیمه برخوردار میشوند، زیرا احتمال خسارت در آنها کمتر ارزیابی میشود.